Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Několik zajímavých faktů o zívání

Ayurveda jako východní směr medicíny se častokrát zabývá příčinami nemocí a okolnostmi, které jsou s nemocemi spjaty. S okolnostmi, které zdánlivě s nemocí nesouvisejí, ale opak je většinou pravdou. V tomto článku vám řeknu řadu faktů, které jste možná o zívání nevěděli.

Fakt č. 1
Zívání se týká velké většiny obratlovců – lidí, psů, šimpanzů a ostatních.

Fakt č. 2
Zívání je tzv.velmi nakažlivé. Pouze zaslechnutí nebo přečtení slova „zívání“ může vyvolat zívání. Stejně tak pohled na zívajícího či jen zaslechnutí, že někdo zívá. Je pravděpodobné, že si do pěti minut zívnete také.

Fakt č. 3
Zívá-li jedna osoba v kolektivu, více než polovina ostatních si zívne do pěti minut a zbytek bude mít alespoň nutkání.

Fakt č. 4
Zívá už 11-měsíční plod.

Fakt č. 5
Zívnutí má u mužů delší trvání než u žen. V průměru však 6 vteřin.

Fakt č. 6
Při zívnutí lze na EKG rozeznat speciální projev na křivce.

Fakt č. 7
Jedním z případů aktivace zívání je nadměrné množství oxidu uhličitého v krvi.

Fakt č. 8
Nakažlivost zívání je přítomna také směrem z člověka na psa.

Fakt č. 9
55% lidí začne zívat nejpozději do pěti minut od zahlédnutí jiného zívajícího.

Fakt č. 10
Také u slepých lidí lze vyvolat zívání spuštěním zvukového projevu zívání ze záznamu nebo samozřejmě napřímo, pokud někoho slyší zívat.

 

Jak podle ayurvédy zastavit zívání?

Zívání je často způsobeno přemírou oxidu uhličitého v krvi, únavou, prováděním nudných činností nebo například pokud je teplota mozku vyšší než vhodná.

  1. Praktikujte pranajámu – systém hlubokého dýchání – k dosažení zvýšení kyslíku a snížení oxidu uhličitého v krvi.
  2. Seďte rovně, abyste rozvinuli bránici a mohli tak efektivněji dýchat.
  3. Když cítíte, že zívání zase přichází, promněte a oblízněte si rty. Klidně třikrát za sebou.
  4. Jezte čerstvé ovoce a zeleninu, které dodává energii. Nekvalitní jídlo již zpracovanou energií v organismu plýtvá.
  5. Na oběd jezte lehčí jídlo v menší porci. Velké porce a jídlo bohaté na karbohydráty s sebou nese zvýšené nároky na zpracování jídla.
  6. Jezte, ale střídmě. Prázdný žaludek vyvolává pocit ospalosti. Nedostatkem jídla provokujeme hypotalamus k tvorbě tzv. spacího hormonu.
  7. Zívání může být snahou mozku ochladit se. Snižte teplotu v místnosti.
  8. Žvýkejte žvýkačku. Žvýkání udržuje mozek v aktivitě a zabraňuje zívání.
  9. Přiložení studeného obkladu na hlavu po dobu jedné až dvou minut na nějaký čas zívání potlačí.
  10. Horké jídlo zívání provokuje a vyvolává.